
Most Akashi-Kaikyo
Most Akashi-Kaikyo je visutý most v Japonsku. Spojuje pevninskou část Honšú s ostrovem Awaji a je součástí dálnice Honšú-Šikoku. Dokončen byl v roce 1998 a se svou celkovou délkou 3 911 metrů je nejdelším visutým mostem na světě. Fascinující je, že vzdálenost mezi jeho dvěma pilíři je 1 991 metrů. Což je mimochodem o skoro 600 metrů víc než u bývalého nejdelšího mostu světa, kterým není žádný jiný než ikonický Golden Gate Bridge v San Franciscu.
Most Akashi-Kaikyo je z oceli, má čtyři silniční pruhy a je maximálně konstrukčně odolný nejen vůči vlivům počasí, ale i zemětřesení. Jeho stavba trvala skoro 10 let a celkové náklady se vyšplhaly na 500 miliard jenů, tedy asi 4,5 miliardy dolarů.
Eurotunel
Eurotunel je další technologicky špičkovou stavbou. Jedná se o podmořský železniční tunel pod Lamanšským průlivem, který spojuje Anglii a Francii. Je dlouhý 50,5 km, přičemž 37,9 km se nachází právě pod mořským dnem.
Tunel funguje od roku 1994 a má celkem tři tubusy: dva slouží pro železniční dopravu a jeden pro servisní účely. Jeho hlavním účelem bylo snížit čas potřebný na přepravu lidí i zboží mezi kontinentální Evropou a Velkou Británií, což se podařilo. Každý den se tudy totiž přepraví nejen tisíce lidí, ale i mnoho tun zboží.
Výstavba Eurotunelu byla samozřejmě velmi nákladná a neméně komplikovaná. Stavba trvala 6 let a musely být nejen používány, ale ve spěchu i dovyvinuty technologie, které umožnily ražbu tunelu pod mořským dnem. Nešlo tady jen o dokonalé utěsnění a tedy ochranu tunelu před zatékáním vody, ale i o to, jak bude například odváděn kouř z projíždějících vlaků. A podařilo se.
Přehrada Tři soutěsky
Přehrada Tři soutěsky leží na řece Jang-c’-ťiang v Číně a rozhodně patří mezi největší přehradní hráze na světě. Její stavba trvala 18 let, bylo tam dovezeno přes 28 milionů kubických metrů betonu, hráz je dlouhá 2,3 kilometru a vysoká přes 185 metrů.
Výstavba se neobešla bez kontroverzí, protože kvůli ní přišlo o domov mnoho lidí a ani ekologové nebyli zrovna nadšení, protože se jedná o jedinečnou krajinu mezi horami, kterou mnoho lidí považovalo za jedno z nejkrásnějších míst v Číně. Přehrada Tři soutěsky ale zlepšila možnost průplavby po této vodní cestě a dala vzniknout vodním elektrárnám.
Panamský průplav
Panamský průplav je umělý vodní kanál, který spojuje Atlantský oceán s Tichým oceánem. Byl otevřen 15. srpna 1914, přičemž jeho výstavba začala už v roce 1882. Dodnes patří mezi nejvýznamnější vodní dopravní cesty na světě.
Je dlouhý asi 80 kilometrů a v té době šlo především o obří technickou výzvu. Podařilo se a průplav lodím umožňuje vyhnout se náročnému plavbě kolem jihoamerického mysu Horn, čímž si zkrátí cestu až o několik tisíc kilometrů.
Přečtěte si také Téměř zázračné kompozitní materiály nebo Největší nákladní auta světa.