Největší nákladní auta světa

Belaz 75710

Firma Belaz pochází z Běloruska a specializuje se na výrobu velkých strojů. Z jejích výrobních linek sjíždí ty největší a nejsilnější stroje a dopravní technika. Největší kolos se sklápěcí korbou je Belaz 75710 obsluhující povrchové doly. 

Tento mazlíček váží úctyhodných 810 tun a na svých bedrech uveze 450 tun nákladu. Na délku měří 20,6 metrů a vysoký je 8,2 metrů. Pro lepší představu můžeme říct, že by se do stejného prostoru, jaký zabírá Belaz, vešlo 168 vozů Škoda Fabia. 

Liebherr T 282

Německá společnost Liebherr má ve svém portfoliu jeřáby, bagry a další stavební stroje. Liebherr T282 je pevný dumper (nakladač pro povrchové doly) vyráběný v americkém závodě společnosti. Až do roku 2013 šlo o největší nakladač, než jej překonal právě Belaz 75710. 

Dumper je poháněn dieselovým a elektrickým pohonem. V nejsilnější verzi váží pohonná jednotka 10 tun a propůjčuje vozu neuvěřitelných 3650 koní. Plně naložený Liebherr T 282 uveze 400 tun nákladu. S délkou 14,5 metrů a výškou 7,4 metrů nijak nezaostává za svým běloruským konkurentem. 

Caterpillar 797

Firmu Caterpillar spíše budete znát pod její zkratkou CAT. Tato americká společnost na trhu operuje od roku 1925 a opět se zabývá těžkým strojírenstvím. Najdeme u ní zemní stroje a nástroje pro těžbu. Dokonce si u této značky můžete pořídit i pracovní boty. 

CAT 797 patří do dvounápravových nákladních vozidel s mechanickým pohonem. Vůz byl opět vyvinut speciálně pro potřeby povrchových dolů. Model se vyrábí již od roku 1998 a jde o největší vozidlo v portfoliu firmy CAT. 

Hitachi EH 5000

Japonská národní společnost Hitachi vznikla již v roce 1910 a její portfolio je opravdu široké. Zabývá se nejen těžkými průmyslovými stroji, ale působí i v oblastech telekomunikace, informací, sociální infrastruktury, materiálů, finančních služeb, pohonných systémů, digitálních médií, jaderných systémů a spotřebního zboží. 

Přes široký záběr se jim podařilo vyvinout a úspěšně prodávat sklápěč Hitachi EH 5000, který nezaostává za svou konkurencí. Technologie pohonu zároveň pohání japonské vlaky, takže disponuje dostatečnou silou. 

Komatsu 930

Firma Komatsu sídlí také v Japonsku, ale není na našem trhu příliš známá. Je však vlivným hráčem na poli stavebních, lesnických, průmyslových a vojenských strojů. Komatsu 930 se stal prvním důlním vozidlem, které překročilo hranici 300 tun. Do provozu se tento vůz dostal již v roce 1995 a jeho poslední model uveze 320 tun. Ve své třídě se stal nejprodávanějším strojem. Bylo prodáno celkem 900 kusů těchto monstrózních vozů. 

Nevynechejte ani článek o naší Tatře, která brázdí silnice více než 100 let. Pomohl jí k tomu rozvoj silnic a dálnic, kterému se věnujeme v dalších článcích.

Fotografie